De 5 pijlers van acquisitie
- pepijnbeerman
- 29 nov 2024
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 3 dec 2024

Of je nu veel of weinig budget hebt, of zelfs helemaal geen budget, je kunt altijd iets doen om nieuwe klanten te vinden. Dit zijn de vijf pijlers waarop je altijd moet inzetten. Hoe meer budget je hebt, hoe beter, maar je kunt vandaag al beginnen!
Met mijn blueprint voor acquisitie kun je direct impact maken!
1️⃣ Update je klantenbestand en houd het op orde!
Je klantendatabase is goud waard en kan je veel opleveren als je erin investeert. Investeer dus in een goed platform (zoals Hubspot of Salesforce) en huur kennis in om ongoing tijd te besteden aan het verbeteren van het klantenbestand., Het levert je niet morgen allemaal klanten op, maar na verloop van tijd gaat het 100% voor je werken.
Geen CRM en geen budget? Begin vandaag nog met het opschonen van je Excel-sheet en besteed er iedere dag een half uur aan. Wist je dat een actuele database de slagingskans van je outreach met 40% kan verhogen?
2️⃣ Maak en deel content:
Deel je kennis. Een wekelijkse post – een ervaring, quote, foto of video – kan je zichtbaarheid al snel vergroten. Het mooiste is als je een bureau kan inhuren of een dedicated marketeer in dienst kan nemen. Die maakt een content kalender voor je en zorgt voor een frequente en consistente boodschap. Hoe persoonlijker de content hoe beter en foto’s en video’s werken het best.
Geen budget? Geen probleem! Vraag ChatGPT om een content kalender te maken en besteed 2 uur per week aan het maken en plaatsen van je persoonlijke content. Kijk goed wat wel en niet werkt en bouw daarop verder
3️⃣ Outreach:
Social selling en gewoon de telefoon oppakken om te appen of te bellen zijn nog steeds ongekend effectief. Je moet hier op een of andere manier iets mee doen! Neem een jonge enthousiasteling aan of huur een bureau in dat op grotere schaal voor je aan de slag kan (ik heb nog wel wat tips voor je). Hoe dan ook, begin vandaag!
Heb je geen budget? Je database is als het goed is al op orde. Maak vervolgens een kort scriptje, pak je telefoon en begin met bellen, appen en mailen. Elke dag 1 uur tijdsinvestering levert je per jaar 25 á 50 leads op. Mark my words! Je mag zelf uitrekenen hoeveel omzet en winst daaruit kan komen :-).
4️⃣ Online adverteren:
Je hebt (als het goed is!) je content online staan, dus zorg ervoor dat deze gezien wordt. Naast dat je website SEO proof moet zijn, is het van belang om online te adverteren (SEA). De twee belangrijkste kanalen zijn Google Ads en Linkedin Ads. Heb je een webshop? Sluit je dan aan bij beslist.nl. Daar kun je op basis van Cost per Result adverteren waardoor je dus feitelijk alleen een commissie betaald als er iets verkocht wordt (ideaal!). Het is een kwestie van trial and error dus het zou mooi zijn als je een marketing bureau in de arm kan nemen die je hierbij helpt. Dat kan al vanaf circa 500 euro per maand. Daar bovenop komt dan nog wel het Google of LinkedIn budget natuurlijk.
Is je budget minimaal? Vanaf 5 euro per dag kun je Google Ads inzetten en vanaf 10 euro per dag LinkedIn Ads (of dus een Cost per Result platform zoals beslist.nl!). Het mooie is: je kunt het op ieder moment weer uitzetten. Doe een aantal tests en investeer meer in wat werkt! Als het echt gaat lopen, kun je een alsnog een marketingspecialist inhuren die er meer werk van maakt.
5️⃣ Bezoek evenementen:
Get out there! Laat jezelf zien en ga naar plekken waar jouw potentiële klanten ook zijn. "If you want to make money, hang out with people with money!” Besteed budget aan een mooie stand of boek jezelf tegen betaling als gastspreker.
Toch geen geld? Je hoeft niet meteen een dure stand te nemen, maar koop een kaartje en ga op pad. Zelfs voor diverse conferenties zijn vaak gratis tickets beschikbaar.
Echt geen zin? Neem deel aan virtuele events – al zijn die iets minder effectief. Beter iets dan niets! Bouw relaties op, ontmoet prospects en laat jezelf zien – dit zijn kansen die voor het oprapen liggen.
Conclusie:
Of je nu veel of weinig budget te besteden hebt, ieder bedrijf zou op deze vijf pijlers in moeten zetten. Met focus en slim gebruik van wat je al hebt, kun je enorme stappen zetten waar je vervolgens weer op voort kunt borduren. Begin vandaag!
Beluister ook mijn podcast over koude acquisitie via: https://verkoopisalles.nl/podcast/koude-acquisitie/








Opmerkingen